tiistai 18. marraskuuta 2008

RATAHANKKEILLE ALKAAKIN LÖYTYÄ RAHAA !

Kalliiden oppirahojen jälkeen

on viimeinkin työeläkeyhtiöissä havahduttu arvostamaan kotimaisia investointeja.
Tämä ilmenee TELA:n johtaja Esa Swanljungin tänään esittämässä Telan sitaatissa seuraavasti, "Infrastruktuurihankkeista riskit ovat pienet ja ne sopisivat hyvin suomalaisten työeläkeyhtiöiden sijoituskohteiksi"! Samaan toteamukseen päätyi myös Eteran johtaja Kalevi Hemilä tämän päivän uutislähetyksessä todeten, että pienempikin tuotto on parempi kuin suuret menetykset ulkomaisissa riskirahastoissa.
Noissa rahastoissahan on tähän mennessä tämän vuoden aikana kadonnut arvoista jo yli 10 mrd euroa ja vuotta on vielä jäljellä. Samoin on myös eläkerahoja, joiden määrä lienee vielä yli 110 mrd euroa, kun ne syyskuun lopulla olivat 113.5 mrd.
Vaikka nuo työeläkerahat ovatkin ensisijaisesti tarkoitettu eläkkeiden maksuun, on eduskunta päätöksillään mahdollistanut niiden sijoittamisen erilaisiin rahastoihin niiden arvon nostamiseksi ja turvaamiseksi, jota niitä koskevassa laissa edellytetään.
On mielenkiintoista seurata, kuinka ministeri Hyssälän nimeämässä Eläkefoorumissa ja sen nimeämässä työryhmässä suhtaudutaan noihin menetyksiin yleensä ja siihen, että eläkeläisten sijasta rahastoja käytetäänkin mieluummin investointeihin kuin eläkeläisten elintason kohottamiseen. Eläkefoorumissahan on nyt mukana myös EETU eläkeläisten edustajana.

Meille mikkeliläisille ja seudulle yleensä on nyt avautumassa mahdollisuus keskustella entistä painokkaammin Lahti- Heinola- Mikkeli oikoratahankkeesta, kun työeläkeyhtiöiden miljardeja voidaankin ohjata tuohon noin 600 miljoonan euron hankkeeseen, jota on tähän asti pidetty kohtuuttoman kalliina. Kuten jo aikaisemmin kirjoitin, ei tarvita kuin noin 0.5 % menetettyjen rahastojen arvosta tuon rataoikaisun toteuttamiseen. Nyt onkin kysymys siitä, että kuinka hyvin onnistumme asian perustelemaan ja esittämään päättäjille. Sisäinen sekoilu ja riitely eri vaihtoehdoista Ratahallintokeskuksen esityksen vastaisesti saattaa pahimmillaan johtaa myös tämänkin hankkeen vesittymiseen. Toivottavasti uusi maakuntavaltuusto saa asiat raiteilleen ja Etelä-Savon nousuun uuden raideyhteyden avulla.

Ei kommentteja: