keskiviikko 14. tammikuuta 2009

MAAKUNTAKAAVAEHDOTUS ON NÄHTÄVÄNÄ!

Uusi maakuntakaavaehdotus nähtävillä ?

Etelä-Savon maakuntakaavaehdotus on ollut parhaillaan kunnissa lausunnolla ja nähtävänä.
Kaavasta on maakuntahallituksen päätöksen mukaisesti jätetty pois oikoratavaraus Lahti-Heinola-Mikkeli (HeLeMi), vaikka Ratahallintokeskus on sitä suositellut säilytettäväksi.
Nyt onkin syytä kysyä, että ovatko kaavasuunnittelijat joutuneet noudattamaan ohjetta, joka ei palvele nyt eikä tulevaisuudessa maakunnan etua? Onko maakuntahallitus jotenkin halunnut omaksua asenteen, jota ei voida mitenkään pitää johdonmukaisena raideliikenteen suunnittelusta päävastuun kantavan tahon kanssa?
Parhaillaan ollaan maan hallituksen toimesta suunnittelemassa mittavaa elvytyspakettia mm liikenneinvestointien lisäämiseksi ja rataverkon parantamiseksi. On selvää, että ko ratavarauksen jäädessä pois maakuntakaavasta, on jatkossa koko itäinen Suomi ulkona nopean raideliikenteen kehittämisestä, koska maakuntahallituksen toivomaa ratalinjausta ei ole Ratahallintokeskuksen suunnitelmissa.
Nyt onkin kaikkien maakuntakaavan käsittelyyn osallistuvien tahojen ja päättäjien syytä ottaa selvää kaavan laatimisperusteista ja vaatia palauttamaan tuo oikoratavaraus kaavaan aikaisemman seutukaavan ja 17.12.2007 esillä olleen maakuntakaavaluonnoksen mukaisella tavalla. Pertunmaan kunnanhallitus on tämän jo tehnyt luontevana jatkona Päijät-Hämeen maakuntaliiton päätökselle ja tästä on helppo jatkaa pohjoiseen Lelkolaan ja Mikkeliin saakka.
Varausalue voidaan nykytekniikalla ja karttapohjilla kaventaa oleellisesti kapeammaksi entisestä noi 300 metrin leveydestä, jolloin se ei haittaa tarpeettomasti alueiden muuta suunnittelua.
Mikkeli-Kouvola raide tarvitaan jatkossa lisääntyvän puu- ja tavaraliikenteen tarpeisiin, kunhan Venäjän puutullit tulevat voimaan suunnitellulla tavalla.

Ei kommentteja: