Heinolan ja Mikkelin seudun kasvun ja kehityksen
kannalta tärkeä uutinen kuultiin tänään, kun Ratahallintokeskuksen yli-insinööri Markku Pyyn johdolla toiminut työryhmä julkaisi rataverkon kehittämissuunnitelmansa.
Työryhmän laajassa suunnitelmassa esitetään erilaisia visioita raideliikenteen kehittämiseksi tavoitteena saada niin maan sisäinen kuin erityisesti Pietarin suunnan raideliikenne vastaamaan tulevaisuuden tarpeita aina 50 vuoden päähän. Tavoitteeksi asetetaan siirtyminen ns. suurnopeusratoihin, joilla liikutaan yli 300 km tunnissa.
Visiossa 4. Suurnopeusradat, esitetään mm, että Helsinki-Vantaan lentoasemalta rakennetaan uusi nopea raide Keravalle ja sieltä Lahteen jo rakennettua raidetta parannetaan suurnopeuden tarpeita varten ja Lahdesta Heinolan kautta Mikkeliin uusi raide niin, että Mikkelin ja lentoaseman välinen hieman yli 200 km:n matka-aika on 60 minuttia. Hankkeen kustannusarvioksi arvioidaan hieman yli 1300 milj. euroa, josta noin puolet on Heinola - Mikkeli välin osuutta.
Työryhmän raportin voi jokainen lukea menemällä osoitteeseen http://www.ratahallintokeskus.fi/, ja siellä hankkeiden kohdalla suunnitteluun.
Tässä vaiheessa onkin tärkeää Heinolan ja koko Etelä-Savon sekä sen pohjoispuolisten alueiden kannalta, että maakuntakaavoitukselle annetaan tehtäväksi huomioida rata-alueen varaukset kaavoissa ja että alueen päättäjät ryhtyvät määrätietoisesti toimimaan ratahallintokeskuksen kanssa suunnitelmien toteuttamiseksi. Ensimäinen tärkeä vaihe on jo tulevassa marraskuussa, jolloin on tarkoitus maakuntavaltuustossa käsitellä maakuntakaavaehdotusta.
Nyt julkaistu ratahallintokeskuksen selvitys onkin tullut ns "kreivin aikaan", kun ajatellaan maakunnan liikenneolosuhteiden ja talouselämän kehitysnäkymiä. Toivottavasti valtuutetut pääsevät tutustumaan huolella selvitykseen ennen päätösten tekoa.
torstai 23. lokakuuta 2008
Tilaa:
Lähetä kommentteja (Atom)
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti