sunnuntai 4. syyskuuta 2011

SAVONRATA ON OIKAISTAVA !

HeLeMi- oikorata on avain Heinolan, Mikkelin ja Pieksämäen kehitykselle

Mikkelin seudulle ollaan parhaillaan tekemässä suunnitelmaa kaupunkiseudun rakennemallista ja liikennejärjestelmästä.
Kummassakin suunnitelmaluonnoksessa mainitaan, että maakuntakaavassa on edelleen Lahti - Heinola - Mikkeli oikoratavaraus, mutta mitään konkreettista esitystä suunnitelman toteuttamiseksi ei esitetä. Sen sijaan katsotaan raideliikenteen osalta riittäväksi kehitykseksi, jos aikataulut nykyisellä Kouvolan kautta ohjautuvalle radalle saadaan paremmin yhteensopiviksi mm Helsinki-Pietari junille.
Vaikka tuon yhteyden kehittämisellä on omat puolensa, on E-Savon kehityksen kannalta ensiarvoisen tärkeää edelleen saada nopea ja tehokas raideyhteys pääkaupunkiseudulle.
Jatkossa tämä tulee korostumaan ympäristönsuojelullisilla ja ajankäytöllisillä syillä.
Autot ovat edelleen saastuttavampia ja hitaampia kuin junat ja tulevat olemaan sitä ilmeisen kauas tulevaisuuteen. Hyvä esimerkki ihmisten käyttäytymisestä on nykyinen Kerava- Lahti oikorata, jota käytetään vuosi vuodelta enemmän ja se on vaikuttanut monella tavalla positiivisesti Lahden ja myös Kouvolan kehitykseen.
Radan rakentamiskustannuksia on pidetty kalliina, mutta kun ajatellaan, että parhaillaan olemme menettämässä huomattavasti suurempia summia mm työeläkerahoja kriisivaltioden velkakirjoissa sekä kaiken valvonnan ja kontrollin ulkopuolella olevissa hedge- rahastoissa (n. 6.0 mrd), ei tarvittava 600-800 milj. euroa ole kuin noin 0.5% rahastojen nykyisestä arvosta, joka lienee n. 145 mrd. Tämä investointi ei käytännössä voi kaataa sen paremmin rahastoja kuin valtiotakaan, joka voi aivan hyvin niin halutessaan lainata rahat ja toteuttaa hankkeen.
Pidän hyvin pahana puutteena em suunnitelmissa sitä, että asia on jätetty niissä ns. sivuraiteelle.

Ei kommentteja: