sunnuntai 28. syyskuuta 2008

KESKUSTELU HEINOLAN OIKORADASTA KÄYTÄVÄ NYT !

HeLeMi- oikoratahanke on alkanut elää,

vaikka joillakin tahoilla hanketta epäillään ja E-Savon maakuntaliiton hallitus on sen poistanut kaavaluonnoksesta.
Nyt onkin tullut se hetki, jolloin hankkeen hyötyjä ja mahdollisia haittoja on ryhdyttävä vakavasti arvioimaan ja kertaamaan niitä perusteita, joilla hanke aikoinaan sijoitettiin E-Savon seutukaavaan.
Itse olen jo aikaisemmin julkisuudessa pitänyt asiaa ja pidän edelleen yhtenä tärkeimmistä hankkeista Mikkelin ja E-Savon kehityksen kannalta.
Lisäperusteluja ajatuksilleni sain 26.9-08 Mikkelissä järjestetyssä "Minne menet metsäteollisuus"- seminaarissa, jossa Sitran yliasiamies Esko Aho, Metsäliiton pääjohtaja Kari Jordan sekä ylijohtaja Juhani Tervala liikenne- ja viestintäministeriöstä pitivät raideliikenteen lisäämistä raskaiden puukuljetusten hoitamiseksi entistä tärkeämpänä.
Mikkelin ja E-Savon seudulle tämä merkitsee sitä, että puukuljetukset ja puiden lastaus tulevat lisääntymään Kouvolan suuntaan ja mikäli henkilöstöliikenne myös lisääntyy, alkaa liikenne väkisin yksiraiteisella radalla hidastua.
Mikkelissä tulisikin välittömästi käynnistää suunnittelu puutavaran lastauksen siirtämisestä esim. Aurajoen tehdasraiteen jatkeelle, tai lentokentän tuntumaan nykyisestä paikastaan ahtaalta satama- ja asema-alueelta.
Puun kuljetukset rautatiellä sujuisivat helpommin, jos henkilöliikenne Lelkolasta käännetään suoraaan Heinolan ja Lahden suuntaan ja Mikkelin asemalle tulisi tilaa palvella entistä paremmin lisääntyvää henkilöliikennettä.
Kun Venäjän puutulliratkaisut vähentävät idän puukuljetuksia, on siellä olevilla raiteilla enemmän tilaa huolehtia henkilöliikenteestä, eikä mahdollista ja myös hyvin kallista raideyhteyttä Koskenkylästä Pietarin suuntaan tarvitsisi edes harkita, kuten ylijohtaja Tervala
Länsi-Savossa 29.9 katsoi. Pietari on tietenkin tärkeä Suomen talouselämälle, mutta Helsinki ympäristöineen on kaikkia toimintoja ajatellen huomattavasti tärkeämpi Mikkelin ja E-Savon asukkaille.
Jos matka-aika nopealla ja ympäristöystävällisellä raideyheteydellä saadaan puolitettua nykyisestä noin kolmesta tunnista puoleentoista tuntiin, saadaan asiat kaikin puolin sujuvammin hoidettua ja eri liikennemuodot tasapainoitettua resurssien ja tarpeiden mukaiselle tasolle.

Mitä hankkeen rahoitukseen tulee, olen jo aikaisemmin viitannut siihen, kuinka työeläkeyhtiöt etsivät ulkomailta miljardeilleen sijoituskohteita kotimaan kohteiden puutteessa. Tämä hanke olisi vain noin 0,5 % rahastojen määrästä, joita viimeisimmän tiedon mukaan on noissa ulkomaisissa sijoituksissa huvennut käytännössä taivaantuuliin noin 7.0 % / 8.3 mrd euroa tämän vuoden aikana.

Ei kommentteja: